Skip to the content

På jagt efter billig mobiltelefoni? Led ikke længere!

 

Hvilken mobiltelefoni skal jeg dog vælge? Det er et godt spørgsmål. Med mange tilbud i markedet, skjulte priser og pakkerløsninger kan det sommetider være svært at vælre korrekt. Men bare rolig: Her har vi gjort det nemt for dig. På siden her finder du et overblik over de mest relevante tilbud på mobiltelefoni; så er det bare at finde det, der passer til dig. Ydermere vil vi forsøge at besvare dine spørgsmål så godt som muligt. Find det billigste mobiltelefoni i dag – tag et kig her nedenfor.

FAQ – de typiske spørgsmål til mobiltelefoni

 

Hvor meget data skal jeg bruge?

 

Rigtig mange danskere har et behov på mellem 5 og 15 gb. månedligt, men det afhænger meget af, hvordan du bruger din telefon (og hvor meget).

 

Kan jeg streame Netflix og høre musik?

 

Ja. I Danmark har vi generelt gode netværk for mobiltelefoni, der dækker langt det meste af landet, hvorfor det er muligt at streame musik og serier på fx Spotify, YouTube og Netflix.

 

Hvad sker der, hvis jeg bruger al min data?

Så vil din hastighed blive nedsat drastisk; sommetider så drastisk at det kan være svært at bruge din mobiltelefon optimalt.

 

Hvad er roaming?

 

Roaming er, når du bruger din mobiltelefoni på et udenlandsk netværk.

Hvor meget data skal jeg bruge?

 

Rigtig mange teleselskaber tilbyder i dag fri data i deres abonnementer. Og det kan være en stor fordel for dig, for så behøver du ikke bekymre dig om, hvorvidt du har for meget eller for lidt data. Hvis du godt kunne tænke dig at blive klogere på, hvor meget data du reelt har brug for, kan du tjekke hos din nuværende udbyder; altså dit nuværende teleselskab. Det er ingen hemmelighed, at det er utrolig vigtigt, du får valgt den rigtige mængde data, når du skal finde din mobiltelefoni. 

 

De har nemlig ofte en opgørelse, som viser, hvor meget data du har brugt de sidste par måneder i din samlede mobiltelefoni. Og hvis det viser sig, du har brugt 4 gb. data hver måned, giver det jo god mening for dig at vælge et abonnement med 5 gb. Så er du nemlig sikker på, at du har nok – og du slipper samtidig for at betale for meget for noget data, som du alligevel ikke får brugt.

 

Du kan ydermere forsøge at regne dig frem til, hvor meget data du bruger. Det kan være lidt svært, men kan trods alt give dig en idé om, hvor meget data du har brug for. Muligvis findes der også online-beregnere, der kan være til hjælp. Men i udgangspunktet kan du finde ud af, hvor meget data de aktiviteter, du foretager, bruger. Dernæst kan du forsøge at finde ud af, hvor lang tid du bruger på disse aktiviteter hver måned: Fx se film eller serier på Netflix, tjekke Facebook, være på Snapchat, opdatere dit feed på InstaGram eller noget helt femte.

 

En vigtig ting at huske på er, at du ikke skal regne med, når du bruger din telefon hjemme eller andre steder, hvor du er koblet op på en Wifi-forbindelse. Du bruger nemlig ikke noget af dit data i din mobiltelefoni, når du er på en Wifi-forbindelse: Her er det over Wifi, den trækker, og ikke over dit dataforbrug.

 

Er det nødvendigt med fri data?

 

Bruger du din telefon meget - og dit mobiltelefoni meget - kan det være en stor fordel med fri data. Ydermere er det i dag ikke voldsomt dyrt at vælge mobiltelefoni med fri data, hvis du sammenligner med andre abonnementer, hvor din data er begrænset.

 

Hvorvidt det er nødvendigt med fri data kommer selvfølgelig fuldstændig an på, hvor meget du bruger din telefon – hvad du bruger den til, og hvor du bruger den henne. Der har jeg i afsnittet ovenfor skrevet lidt om, hvordan du kan blive klogere på, hvor meget data du reelt set har brug for fra måned til måned.

 

Jeg anbefaler dog i udgangspunktet mange at vælge fri data, og det gør jeg af flere årsager (men det er selvfølgelig et holdningsspørgsmål og en vurdering, man selv må foretage):

 

  • Du skal ikke bekymre dig om dit dataforbrug.
  • Det er ikke meget dyrere end andre abonnementer.
  • Så kan du bruge din mobil fuldt ud (uden at være bekymret).

 

Selv har jeg valgt at have fri data, og jeg kommer umiddelbart – som tingene ser ud nu – aldrig til at vælge et abonnement uden igen, fordi jeg simpelthen synes det er rart og bekymringsløst at have nok data… i hele måneden!

 

Det er dog ingen hemmelighed, at mange danskere slet ikke har et behov til at have fri data – altså de bruger simpelthen ikke deres mobil nok til, at de får brugt alt den data, som de har til rådighed.

 

 

Har jeg behov for fri tale?

 

I dagens Danmark er det utrolig normalt med fri tale i mange former for mobiltelefoni. Og det skyldes flere ting. Først og fremmest bør det nævnes, at den prismæssige forskel på fri tale og begrænset tale ikke er så uoverkommelig, som den tidligere har været. Altså er det ikke nødvendigvis væsentligt dyrere for dig at vælge fri tale frem for at begrænse din tale til fx 20 timer.

For at finde ud af, om du har behov for fri tale, bør du naturligvis først og fremmest finde ud af, hvor meget du snakker i telefon. Her skal du huske på, at det er de ”gammeldags” telefonopkald, du skal regne med; og altså ikke samtaler, du fører på Messenger, Snapchat og deslige. Det er opkald, hvor du taster nummeret ind og ringer fra en telefon til en anden gennem telenetværket.

 

Har du et abonnement, hvor du har fri data, men du har begrænset tale, kan du med fordel vælge at kommunikere – altså snakke i telefon – på andre måder end klassiske telefonopkald. Hertil kan du vælge Messenger, som er meget populært at snakke i, og som fungerer på mange måder akkurat som et almindeligt telefonopkald.

 

Hvad med fri SMS/MMS?

 

I dag er det helt normalt, at man har fri SMS og MMS med i sit abonnement. Og det er til trods for, at mange andre kanaler end SMS og MMS har overtaget måden, vi skriver til hinanden fra én mobiltelefon til en anden. Af eksempler kan jeg blandt andet nævnte Messenger, som er Facebooks chat-app, InstaGram samt det populære billedmedie Snapchat.

 

Du kan derfor med god ro i maven vælge et abonnement, hvori du både har fri SMS og MMS. Faktisk er der også gode chancer for, at den mobiltelefoni, du har i dag, også indeholder fri SMS og MMS; simpelthen fordi det er så normalt at have med.

 

Hvad er roaming?

 

Noget, der bliver mere og mere aktuelt at snakke om, er roaming. Du har sikkert hørt om det før – fx i en TV-reklame – eller læst noget om det. Dog er der ikke mange mennesker, som har helt styr på, hvad roaming egentlig er. Og der er desværre mange misforståelser og uenigheder, der gør sig gældende på netop dette begreb. Jeg vil derfor her kort forklare dig, hvad det egentlig er; og om det er noget, som du skal være opmærksom på, når du skal til at vælge din mobiltelefoni.

 

Kort sagt handler roaming om mobilnetværk i udlandet (altså på udenlandske netværk). Det vil altså sige, hvis du er i Tyskland, og du din telefon uden at være på Wifi, så trækker du på det tyske netværk. At have fri roaming betyder her, at du har mulighed for at bruge det tyske mobilnetværk uden at skulle betale skyhøje summer, mens du er ude og rejse og bruger din telefon aktivt i udlandet.

 

Hvis du rejser i udlandet – fx på en forretningsrejse, skiferier eller sommerferier – kan det derfor være en god idé for dig at vælge mobiltelefoni, hvori du har roaming inkluderet. Det kan være, at du derved får en bekymring mindre, når du er ude at rejse: Nemlig bekymringen om at få en kæmpe ekstraregning, så snart du kommer hjem, fordi du har brugt din telefon i udlandet, og dette ikke var inkluderet i dit nuværende abonnement. I vores prissammenligner ovenfor kan du også finde abonnementer, hvor du kan få fri roaming; og det kan være en mulighed for dig at kigge efter netop dette.

 

Hvilket teleselskab har den bedste forbindelse?

 

Du finder fire forskellige netværk i Danmark. Disse er som følger: TDC, Telia, 3 og Telenor. Hvis du ikke har et af de følgende teleselskaber som udbyder, skal du ikke være bekymret – de, der ikke har deres eget netværk, køber sig ind på de andre. TDC er det absolut største, fordi de har flest teleselskaber, som bruger netop deres netværk.

 

Alle fire selskaber – altså netværk – har ganske udmærkede forbindelser. Men det er i høj grad TDC-netværket, som scorer højt i mange forskellige tests, der er foretaget. Vælger du derfor et mobilselskab, der kører på dette netværk, skulle du i høj grad være sikret en tryg og stabil forbindelse for din mobil.

 

 

Find mobiltelefoni til hele familien

 

I vores prissammenligner – som hjælper dig med at finde den billigste mobiltelefoni – kan du også finde abonnementer til hele familien; altså fra mor og far, der snakker meget i telefon, til børnene, der måske mest af alt bruger deres telefon til at spille forskellige spil, kommunikere med deres venner eller være aktiv på nogle af de sociale medier.

 

Netop dette har du mulighed for at tage højde for i vores prissammenligner. Vi tilbyder nemlig en række forskellige abonnementer. Nogle, der passer bedst til børnene, mens nogle andre måske er mere velegnede til de voksne. Kig dig derfor godt omkring. I kan evt. tage en snak internt i familien om, hvorvidt nogle har specifikke ønsker.

 

Det er klart, at I også har muligheder for at spare penge, hvis I handler som en samlet familie. Det er jo det, som mange kalder for mængderabat. Derfor tilbyder mange teleselskaber også såkaldt familiepakker, hvor hele familien kan være med, og hvor I derved kan spare lidt penge på det enkelte abonnement. Ved at samle det er det muligt at spare flere hundrede kroner om året, og det kan jo hurtigt løbe op til ekstra fredagsslik i sommerferien (blink).

 

Vi giver dig en overskuelig mobiltelefoni prissammenligning

 

At finde det billigste mobiltelefoni kan til tider være en udfordring. Der er nemlig utrolig mange tilbud derude, og du har en masse valgmuligheder – fra teleselskab til teleselskab og mellem en række forskellige pakker, forbindelser, abonnementer og meget mere. Og netop her er det meningen, at vores prissammenligner skal komme dig til undsætning! Vi gør det overskueligt for dig at gennemskue de mange tilbud derude, så du kan finde frem til den absolut bedste løsning. Og ved du hvad, det bedste er? Vi gør det helt gratis. Det eneste, der koster penge for dig, er naturligvis når du skal ind og betale for dit abonnement på den enkelte udbyders hjemmeside.

 

I vores prissammenligner kan du nemt og hurtigt sortere efter lige det, du ønsker. Det kan fx være pris, taletid, hvor meget data du har eller noget helt fjerde. På den måde kan du uden besvær finde frem til den mobiltelefoni, du ønsker – og som passer til både dit forbrug og budget. Det er desuden muligt at finde svar på mange af de spørgsmål, du måtte sidde med, her på siden. Øverst finder du vores FAQ, som indeholder de spørgsmål om telefoni, vi får flest gange. Ydermere er her på siden blot en masse generel information, som kan være belejligt og behjælpeligt for dig, når du står og skal vælge, om du skal skifte din mobiltelefoni ud med noget andet eller ej. Generelt forsøger vi blot at klæde dig på til bedst muligt at træffe det valg, der til enhver tid måtte være det rette for dig. Det er både råd, der hjælper dig med at spare penge – op til tusinde kroner om året – til andre praktiske råd om, hvordan du får mest muligt ud af dit nuværende abonnement, eller hvornår du bør overveje at skifte til noget helt nyt. Hvis du har andre spørgsmål end dem, vi har dækket her, skal du altid være velkommen til at kontakte os, hvorefter vi vil besvare dit spørgsmål og samtidig lægge et svar på netop samme spørgsmål på siden her, så andre, der måske sidder med samme spørgsmål, også kan få glæde og gavn af vores svar.

 

 

Find de bedste tilbud på mobiltelefoni

 

I utrolig mange brancher – og ved imponerende mange produkter – kan det give mening at være på jagt efter de bedste tilbud. Du kender det måske, når du handler ind: Her kan man have en tilbøjelighed til at handle dér, hvor det, man mangler, er på tilbud; fx hvis du ser det i en reklame. Lidt det samme gør sig gældende, når du skal skifte – eller vælge en ny – mobiltelefoni. Her kan det også give god mening at orientere dig om de forskellige tilbud, der findes på markedet. Det hjælper dig med at finde den billigste løsning. Men det er jo ikke altid udelukkende prisen, som det kommer an på. Der kan også være andre ting som dækning, hvor meget data du har med, om du har fri tale, hvorvidt du er i stand til at sende fri SMS’er og MMS’er samt meget mere. Alt dette forsøger vi at give dig et nemt og overskueligt overblik over i ovenstående prissammenligner. Den giver dig de bedste tilbud, som vi håber, du kan få glæde og gavn af. Husk på, at den er helt gratis at bruge, så du skal kun have kortet op af lommen, når nu du skal betale for din nye mobiltelefoni. Vi har ydermere forsøgt at gøre sammenligneren så nem og hurtig at bruge, at du kan finde frem til det rigtige valg på under to minutter – se dét er smart, synes du ikke? Hvis du har feedback til vores prissammenligner, må du meget gerne sende det vores vej. Vi sætter pris på at høre fra vores brugere, så vi altid kan optimere vores hjemmeside og sikre, at den lever op til de krav og forventninger, som vores brugere har. Du kan sende feedback ind til os gennem en mail, men du kan også tage kontakt til os gennem andre veje som fx vores sociale medier. Du finder alle vores kontaktoplysninger og yderligere relevant firmainformation i bunden af hjemmesiden her, den såkaldte footer.

 

Mobiltelefoni med musik som fx Spotify

 

Mange teleselskaber er begyndt med at inkludere en række services i deres mobiltelefoni; altså services, som du får adgang til, hvis du er kunde eller vælge at blive kunde og melde dig ind. De forskellige services, som du kan vælge at tilkøbe, kan variere fra telefoni til telefoni – men det vil ofte være tjenester som Spotify Premium, Viaplay, HBO eller Mofibo. Disse services er der i hvert fald mange teleselskaber, der har et samarbejde med, og der er mange forbrugere som du og jeg, der anser disse services for interessante og derved som et positivt indspark til at vælge den ene mobiltelefoni frem for dem anden. Som vi tidligere har beskrevet, kan det sommetider være en god idé for dig at samle disse services i forbindelse med din mobiltelefoni, da du derved har mulighed for at opleve en umiddelbar besparelse. Og hvis du alligevel skulle ud og købe den tjeneste, der er inkluderet i din mobiltelefoni, kan du jo lige så godt vælge at erhverve den dér, hvor det måtte være billigst – også hvis det er hos dit teleselskab, hvor du i forvejen er kunde, eller hvis det er hos et helt nyt sted, som du skal skifte til.

 

Mobiltelefoni priser – hvad koster det?

 

Med den høje konkurrence i markedet er priserne på god mobiltelefoni presset i bund eller i hvert fald holdt nogenlunde stabilt, medens kvaliteten og mulighederne kun er gået én vej: opad! I tidligere tider kostede det mange penge at have data med i sit abonnement, og langt den meste mobiltelefoni var begrænset på både taletid og SMS’er. Sådan er det som bekendt slet ikke i dag. Nu er der mulighed for fri data til menneskelige priser, og fri tale og SMS er nærmest blevet en selvfølge i langt de fleste abonnementer; og det er jo positivt for din mobiltelefoni!

 

I vores prissammenligner ovenfor kan du finde priserne på abonnementer, og du kan samtidig se, hvor meget data, taletid osv. du kan få med inden for et givent budget. På den måde har vi gjort det nemt at se priserne på mobiltelefoni. Fordi kun med den rette viden og indsigt i både priser og abonnementer, kan du træffe det rigtige valg vælge akkurat den mobiltelefoni, der passer til dig – uanset om du er på jagt efter den billigste mobiltelefoni, eller du er på udkig efter mere sofistikerede muligheder og spændende tiltag inkluderet i dit abonnement hos dit valgte teleselskab.  

 

Hvad er mobiltelefoni?

 

Nu har vi skrevet en hel del om, hvordan du kan bruge mobiltelefoni, hvordan du vælger det rigtige, samt blot dækket hvilke elementer, der er relevante. Men nu må det være tid til at dykke ned i et helt konkret niveau, så alle kan være med. Og derfor spørger vi: Hvad er mobiltelefoni? Kort sagt er mobiltelefoni det abonnement, altså den forbindelse, du er på med din mobiltelefon. Det er også det, som mange kalder et mobil- eller telefonabonnement.  

 

Kan man bruge sin smartphone uden mobiltelefoni?

 

Ja, det kan du i udgangspunktet godt. Der er naturligvis blot nogle helt centrale begrænsninger, eftersom du ikke har adgang til mange funktioner som opkald, SMS’er og helt generelt det at bruge din telefon, når du ikke er på en Wifi-forbindelse. Men når du er så er opkoblet på en Wifi-forbindelse, vil du sagtens kunne bruge din smartphone: Herunder både streame film og serier, foretage opkald over Wifi, sende mails, downloade og bruge apps samt meget mere, som du normalvis ville bruge din smartphone til. Du kan sammenligne det lidt med en tablet som fx en iPad. Mange bruger disse uden at have et abonnement til den. Så er præmissen blot, at de bruger den på samme måde som fx en bærbar computer: Altså steder, hvor de har mulighed for at gå på en internetforbindelse, ellers gør de blot brug af de funktioner, der kan bruges offline. Konkluderet er det dog meget begrænset, hvad du får ud af din smartphone, hvis ikke du har et abonnement, da du mister en stor del af den fleksibilitet og mulighed for at bruge din smartphone på farten. Altså nogle af formålene ved netop at have en smartphone.

 

Hvad er forskellen på 3G, 4G og 5G?

 

Skal det siges helt kort, er forskellen på de forskellige netværk deres generation. 3G står for tredje generation, 4G står for fjerde generation – og så kan du selv tænke dig til, hvad 5G så står for. Det er altså en generation af det mobilnetværk, som du er på. Som noget helt nyt i Danmark vil der blive rullet 5G ud. TDC har lavet en aftale med det svenske selskab Ericsson, og de har i den forbindelse sagt, at der i Danmark vil være 5G at koble sig på i 2020. Tidligere indgik TDC et samarbejde med kinesiske Huawei om 5G, men denne aftale er nu blevet erstattet med en svensk leverandør og samarbejdspartner i stedet for.

 

I tidligere tider, hvor du kun brugte din telefon til at sende SMS´er og foretage opkald med, var det, som du måske husker, svært at gå på internettet på sin mobil: Internethastigheden var helt enorm langsom. Og det var fordi, men dengang kørte på 2G-netværket, altså andengenerationsnetværket. Om du kan modtage de enkelte signaler, afhænger både af hvilket teleselskab du har, men også hvor du er i landet. I dagens Danmark dækker 3G stort set hele Danmark, men der er dog stadig områder, hvor signalet går mindre godt igennem. Dette har du måske oplevet, hvis du har været langt væk hjemmefra eller ude og køre med tog i fx tunneller, hvor forbindelsen ofte kan være en anelse ustabil og direkte irriterende langsom.

 

Hvorvidt du bliver i stand til at koble dig på 5G-netværket, når det kommer, er ikke til at spå om. Her vil jeg, hvis jeg var dig, holde mig opmærksom på de enkelte teleselskabers hjemmeside, samt hvad de melder ud i pressen ang. det spritnye 5G-netværk. Hele formålet med den næste generation af netværk er at sikre dig hurtigere forbindelse, så du nu har endnu mere frie tøjler med din smartphone. På den måde bliver du ikke begrænset af hastigheder eller oplever andre stopklodser, men du kan bekymringsfrit bruge din telefon på en stabil, sikker og ikke mindst helt vildt hurtig forbindelse.

 

Vælg den rigtige mobiltelefoni til børn

 

Skal dit barn have sin første telefon? Eller skal han/hun blot skifte abonnement til et bedre og måske billigere et? I så fald er der flere ting, du som forældre bør overveje. Der er nemlig flere steder, hvor det at vælge et abonnement til sit barn er anerledes, end hvis du skal vælge et til dig selv. Først og fremmest bør du være klar over børns forbrug af deres telefon. Altså bør du spørge dig selv, hvad dit barn egentlig bruger sin telefon på – og hvad dit barn egentlig skal og bruge sin mobil til.

 

Det første, du bør vide, er, at børn typisk ikke taler så meget i telefon, som du måske gør. Og det er der faktisk flere årsager til. Først og fremmest fordi børn ikke har arbejdsbehov eller lign., hvortil det er nødvendigt at foretage telefonopkald. Men det er også af andre årsager. Fx at børn ofte bruger andre medier til at snakke sammen på end blot et klassisk telefonopkald. Dette kan fx være opkald over Messenger, Snapchat eller andre sociale medier.

 

I forlængelse af ovenstående er der en ting mere, du bør overveje: Dit barns dataforbrug. Ofte bruger børn deres telefon til spil og andre former for underholdning, hvilket trækker meget på data, hvis de gør det, mens de ikke er hjemme og koblet på en Wifi-forbindelse. Her kommer de svære overvejelser ind som forælder. Du skal nemlig ikke blot tage stilling til, hvorvidt dit barn skal have X eller Y mængde data, men også hvordan du ønsker, dit barn skal bruge sin telefon; altså den opdragende rolle i det her. Den er nemlig mindst lige så vigtig, som hvis vi snakker pris, dataforbrug eller taletid. Og hertil er der kun én ting at sige: Det er vel kun dig som forælder – eller jer som forældre – der har svaret på, hvordan I ønsker at opdrage jeres børn, og hvilket forhold til mobiltelefoni og data, jeres barn skal have. Netop derfor vil jeg ikke blande mig eller kommentere yderligere, fordi det er udelukkende en beslutning, som hviler trygt og sikkert på forældrenes skuldre – og så er valget jeres at træffe.

 

Derfor bør du skifte mobiltelefoni

 

Sommetider kan du gøre klogt i at skifte. Det kan både være for at finde den billigste løsning, men også for at sikre dig, at du får de fordele og muligheder, som passer bedst til dig, hvor du bor, samt hvad du vælger at bruge din telefon til – og naturligvis også hvor meget du bruger din telefon i din hverdag. Det er dog ikke ensbetydende med, at du nødvendigvis behøves skifte dit abonnement ofte, men du bør i hvert fald tage stilling til, om du er på den rette løsning, og om du betaler en fair pris, der passer til dit budget og dine forbrugsmønstre.

 

Men der er også andre fordele ved at skifte abonnement sommetider. For at lokke dig over at være kunde tilbyder mange teleselskaber en række introtilbud: Altså ting, du får inkluderet uden beregning i dit abonnement, hvis du vælger at rykke din mobiltelefoni over til det pågældende teleselskab. Disse kan du naturligvis gøre brug af – og udnytte som en gerdigen fordel – ved at gå hen til et sted, hvor prisen måske er den samme, men hvor det faktum, at du får nogle gode velkomstfordele, opvejer et skifte så det pludselig giver super god mening.

 

Om Onlino.dk – hvem er vi?

 

Midt i al denne snak om mobiltelefoni skal vi selvfølgelig også kort omkring noget andet: For hvem er vi hos Onlino.dk egentlig? Vi er et site, som er startet i sommeren 2019. Vores mål er at levere relevante nyheder og godt indhold om mobilabonnementer og bredbånd. Tillige vil vi gerne hjælpe dig med at finde de billigste og bedste valgmuligheder. ”Men hvordan tjener I så penge?”, spørger du måske. Og her er svaret, at det gør vi på reklamer. Vi får nemlig en lille bid af kagen, hvis du bruger vores hjemmeside til at finde et nyt mobilabonnement; og det er vel fair nok, synes du ikke?

 

Hvor ofte skal jeg skifte min mobiltelefoni?

 

Dette kommer naturligvis an på, hvor godt dit nuværende abonnement er. I udgangspunktet kan du skelne mellem to ting: Hvor tit du bør skifte, samt hvor ofte du bør holde dig opdateret. Sidstnævnte kan aldrig skade at gøre for tit. Det kan være, at der kommer sæsontilbud eller andre goder, hvor du i en given periode kan spare væsentligt på din regning for mobiltelefoni, eller hvor du kan få væsentlig mere fx data eller taletid, hvis du skifter, men samtidig beholde den samme pris, som du betaler på nuværende tidspunkt.

 

Du kan altid bruge vores prissammenligner for at holde dig opdateret. Den holder sig opdateret på de nyeste og bedste tilbud, så du kan finde den billigste mobiltelefoni. Vi har udviklet en automatisk beregner, som hele tiden scanner hos vores samarbejdspartnere efter de nyeste tilbud, der dukker op på markedet. Og hvis du ikke finder noget, du kan bruge, kan du blot klikke væk igen. Men finder du derimod noget, du kan bruge, kan du nemt og hurtigt gå ind og klikke på vores samarbejdspartnere og derved skifte til den billigste mobiltelefoni; det tager sjældent mere end få minutter og kan lynhurtigt være en besparelse på flere hundrede kroner hver evig eneste år: Og det er jo også en slags penge.

 

I princippet kan du skifte mobiltelefoni så ofte, som din nuværende udbyder tilbyder det. Her skal du huske, at mange teleselskaber har en såkaldt bindingsperiode, som også er kaldt en uopsigelighedsperiode. Det er altså en periode på fx seks måneder fra du vælger mobiltelefoni, hvor du ikke kan opsige igen. Tillige har mange teleselskaber herefter en såkaldt opsigelsesperiode; altså en periode, der går fra du har opsagt dit abonnement, til du rent faktisk slipper ud af dit abonnement og ikke skal betale mere. Som du nok kan regne ud, er det en træls situation at stå i, hvis du skal betale for to forskellige typer af mobiltelefoni på samme tid: Langt de fleste af os danskere kan sagtens nøjes med kun at have ét abonnement ad gangen.

 

Konklusionen er derfor, at jeg vil anbefale dig at holde dig løbende opdateret på, hvor du kan finde den billigste mobiltelefoni henne. Det skader ikke at bruge to minutter et par gange om ugen til at tjekke vores side og se, om der nu er kommet noget nyt og spændende ind. Husk på, at det er mange penge om året, du kan spare ved at vælge rigtigt.

 

Få en smartphone med i dit abonnement

 

Skal du alligevel ud og have en ny smartphone, kan det ofte være en god idé at kigge efter det samtidig med, du vil skifte mobiltelefoni. Årsagen hertil er, at hvis du både rykker dit abonnement OG vælger at købe en ny telefon, kan du ofte få nogle helt unikke tilbud og rabatter; enten på din nye smartphone eller på dit abonnement. Og hvorfor så ikke undersøge muligheden nærmere, hvis der er så mange penge at spare? Disse gode tilbud gælder typisk både, hvis du ønsker at betale din smartphone over en afdragsordning i forbindelse med dit abonnement, men den kan også ofte gælde, hvis du ønsker at betale kontant.

 

For at undersøge dette nærmere vil jeg anbefale dig, at du vælger den billigste mobiltelefoni (og bedste selvfølgelig) i ovenstående prissammenligner. Når du har gjort det, kan du tage kontakt til der, hvor du netop er blevet kunde, for at høre, hvilke muligheder er de har for at få en ny smartphone med i dit abonnement. Der er ofte både tilbud på iPhones, telefoner fra Samsung og mange andre kendte og populære mærker.

 

Spar penge ved at samle dine løsninger

 

Det er ikke blot prisen på det enkelte abonnement, du skal være opmærksom på, hvis du vil finde den billigste mobiltelefoni. Der er nemlig også andre ting, du skal regne ind. Og disse ting lægger måske ikke op til en umiddelbar besparelse, men ved en gennemgang af dit samlede privatbudget vil du hurtigt kunne se, at det er en god disposition at foretage sig set ud fra et økonomisk synspunkt.

 

Hele tricket er, at du skal samle flere ting i dit abonnement. Lad mig give dig et eksempel: Mange danskere har både Netflix, Viaplay, HBO og Spotify. Det er altså tjenester, hvis månedlige pris løber op i flere hundrede kroner. Læg dertil også din mobiltelefoni – og så er det pludselig ikke så lidt, du betaler hver evig eneste måned. Heldigvis er der dog råd for, at du kan spare en smule penge på alle disse udbetalinger.

 

Du skal nemlig sørge for at samle det. Det er blevet meget populært, at teleselskaber inkluderer nogle af disse abonnementer i deres mobiltelefoni. Altså hvis du køber mobiltelefoni hos teleselskab X eller Y, får du måske gratis adgang til Viaplay eller Spotify inkluderet i selve dit abonnement. Selvom dette betyder, at du måske skal vælge et abonnement, der er en anelse dyrere, bliver det billigere i længden, hvis du sammenligner med, at du OGSÅ skulle betale fuld pris på alle dine andre ydelser som fx Spotify og HBO. Altså kan det samlede regnestykke hurtigt falde ud til din økonomiske fordel.

 

Der er et hav af forskellige services, som du kan få med i dit mobilabonnement. Disse inkluderer blandt andet, men er ikke begrænset til, følgende: Spotify, Viaplay, HBO og e- og lydbogstjenesten Mofibo.

 

Dog er det ikke kun tjenester, som du kan samle for at opleve besparelser. Der er heldigvis også mange flere ting. Først vil jeg nævne TV. Hvis du allerede har en TV-pakke, kan der være gode muligheder for, at du i samme abonnement kan få din telefoni. Dette gælder selvfølgelig kun, hvis du har din TV-pakke et sted, som også tilbyder mobilabonnementer. På den måde vil du også kunne opleve en umiddelbar besparelse på både din telefoni som på dit TV-abonnement. En anden ting er dit internet eller bredbånd. Mange teleselskaber tilbyder nemlig også, at du kan få bredbånd hjem til. Og hvis du kommer til disse teleselskaber og siger, at du ønsker BÅDE telefoni og bredbånd, er de ofte flinke til at give dig en samlet pris, som er lavere, end hvis du købte hver ydelse hver for sig og uden at tage højde for mængderabatter og pakkeløsninger.

 

Det kan derfor som udgangspunkt altid svare sig at ringe ind til sit teleselskab for at høre, hvorvidt de tilbyder nogle former for pakkeløsninger, før du går ud og erhverver andre services ved siden af. Det værste, der kan ske, er, at du får et nej – og du derved har spildt nogle minutter på at vente i telefonkøen til den altid glimrende ventemusik.

 

Kan jeg streame musik og serier på fx Netflix?

 

Har du den fornødne data til rådighed, er der intet i vejen for, at du kan streame tjenester som fx Netflix, Spotify, HBO, Tv2Play, Viaplay og deslige. I Danmark er der generelt en god forbindelse på det mobile netværk, hvorfor du kun i meget få situationer vil komme ud for, hvis du altså har den rette mængde data, at du ikke kan streame. Det helt korte svar på spørgsmålet i overskriften er derfor ja.

 

I nogle tilfælde vil du dog have besvær med at koble dig tilstrækkeligt på mobilnetværket; og det kan derfor give dig udfordringer. Det kan fx være i et tog, hvor du kører langt fra masterne, eller det kan være derhjemme, hvis du bor i en betonbygning. Selv bor jeg i en af disse bygninger, og hvis ikke jeg har slået Wifi til, har jeg meget svært ved at bruge min telefon optimalt i mit hjem udover på altanen: Dette gælder både almindeligt databrug ved afspilning af videoer eller besøg på Facebook, og det gælder også ved helt almindelige telefonopkald.

 

Hvordan ser fremtiden for mobiltelefoni mon ud?

 

Fremtiden kan ingen, som bekendt, spå om. Og det samme gælder umiddelbart for mobiltelefoni. Men vi kan dog gøre os nogle tanker om, hvor vi mener, det hele bevæger sig hen ad; især baseret på den senere udvikling og nogle af de nye ting, som er kommet på markedet – til glæde for dig og mange andre forbrugere.

 

Først og fremmest vil jeg gribe fat i de enkelte smartphones. Her er det ingen hemmelighed, at der er mange interessante ting på vej. Apple udvider konstant med nye og spændende enheder som fx iPhones og Apple Watches, som sætter barren for teknologi højere og højere. Ønsker du at læse mere om Apple og deres produktudvikling, vil jeg anbefale dig at følge linket her. Men Apple er dog ikke det eneste mærke, som kommer med interessante og innovativ tiltag, der er med til at fremme den højteknologiske dagorden.

 

Også andre selskaber som fx Samsung og Huawei udvikler massivt nye tiltag, som i fremtiden kan være rigtig spændende – og hvem ved? Måske forbedre både din og min hverdag gennem brugbar teknologi. Samsung har for nylig introduceret en telefon, som er mulig at bukke og dreje – ja, du læste rigtigt! Og det er altså ret imponerende og siger ret meget om, hvor hurtigt udviklingen i denne branche går for tiden. Navnet på dette teknologiske vidunder er Galaxy Fold (altså af navnet Samsung Galaxy og Fold, fordi telefonen kan folde sig). Nu bliver der snart ikke meget forskel på at læse avis på papir som på sin telefon. Selv synes jeg i hvert fald, det er et ret imponerende teknologisk resultat.

 

Det kendte, kinesiske selskab rykker også frem

 

Selv kinesiske Huawei har rykket sig meget de sidste par år. Dette er dog til trods for, at de i den vesteuropæiske og i høj grad også amerikanske presse har fået en masse negativ omtale. De er blandt andet begyndt at rulle 5G-netværket ud, og herhjemme har de faktisk vundet netop den opgave i samarbejde med TDC. Dog er denne aftale ikke længere aktuel, og TDC har nu valgt at gå videre med svenske Ericsson i stedet for; de har ved samme lejlighed lovet 5G til Danmark i 2020, som jo nærmer sig med hastige skridt.

 

Faktisk har Huawei en imponerende kurve, hvis man kigger på salget af mobiler i Danmark. Selskabet selv har offentliggjort for 2018, at de samlet set – altså globalt – omsatte for mere end 100 milliarder dollars, hvilket svarer til omtrent 650 milliarder danske kroner… ja, tyk lige en smule på det massive tal!

 

Altså kan vi konkludere, at mobiltelefoni – og teknologi herom generelt – udvikler sig hastigt i disse tider. Det er virkelig noget, som store selskaber i USA såvel som Kina fokuserer på; og investerer massivt i for at få den teknologiske førertrøje på. Men hvad betyder det så for en helt almindelig forbruger som du og jeg?

 

Jo, først og fremmest får vi hurtigere og bedre forbindelser landet over. Dette er ingen hemmelighed, at mange – især i udkantsdanmark – har bøvlet med dårlige forbindelse, hvilket kan nedsætte effektiviteten af sit arbejde og sin hverdag enormt. Ydermere kan det være et stort irritationsmoment, når ens internet kører rigtig langsomt hele tiden. Altså kan du forvente at få et bedre og bedre produkt. Også lanceringen af 5G vil betyde hurtigere forbindelse, selvom mange har rejst kritik herom. Så alt i alt er der ingen tvivl om, at den generelle kvalitet, hastighed og stabilitet udelukkende vil udvikle sig i en positiv retning.

 

Den intense konkurrence på markedet kommer naturligvis også dig som forbruger til gode på en anden måde: prisen. Når så mange kæmper om de samme kunder, bliver der kæmpet benhårdt på prisen. Derfor kan du som udgangspunkt se frem til at få adgang til endnu billigere mobiltelefoni – og det er jo ikke til at brokke sig over, vel? Som forbruger behøver du derfor ikke foretage dig yderligere. Du kan, lidt provokerende sagt, blot læne dig tilbage, smide benene på bordet og vente på, at priserne falder, og du får endnu flere muligheder at vælge mellem. Dog anbefaler vi, at du holder dig opdateret, hvis du ønsker at finde det bedste og billigste mobiltelefoni (og andet udstyr hertil), som er på markedet i den givne situation. Det er med at holde øjnene åbne, så mulighederne ikke blæser forbi dig.

Hvad skal jeg kigge efter for at vælge den rigtige mobiltelefoni?

 

Når du skal vælge mobiltelefoni, er der flere ting, som er relevant for dig at kigge efter. Først og fremmest vil jeg anbefale dig, at du gør dig nogle overvejelser omkring, hvad du egentlig har brug for. Det kan fx være, hvor meget data du bruger, hvor ofte du rejser i udlandet, samt hvor meget du snakker i telefon. Kun med disse overvejelser kan du finde de rigtige tal og elementer at kigge efter ved et skifte.

 

Der er først og fremmest en altoverskyggende ting, der er relevant at kigge efter: prisen. Du kan naturligvis finde den billigste mobiltelefoni, men er det også sikkert, at det er det rigtige valg for dig? Hvis ja, så er det jo glimrende. Men hvis du fx ønsker elementer inddraget, som ikke er at finde i den billigste, må du derfor gøre dig nogle overvejelser om, hvorvidt det er prisen eller kvaliteten, som vægter højest for dig.

 

Du bør også overveje, om du har behov for andre ting inkluderet. Det kan fx være tjenester som Spotify, HBO eller Viaplay. Mange gange kan du spare noget ved at sammenlægge netop dette med dit abonnement, og hvis du alligevel skulle ud og købe tjenesten bagefter, kan du lige så godt vælge at inkludere det i din mobiltelefoni, hvis det sparer dig penge. Også andre tjenester som fx Mofibo, hvor du kan høre lydbøger og læse e-bøger, er ofte mulige at få med i sit abonnement. Prøv at læs op på, hvad de enkelte teleselskaber tilbyder, du kan få med i dit abonnement. Alternativt kan du også prøve at ringe ind til dem for at høre, om de kan gøre dig klogere på, hvad du kan få med i dit abonnement udover blot data, tale, sms og det klassiske, der typisk indgår.

 

Mobiltelefoni til ansatte (erhverv)

 

Mange virksomheder vælger at inkludere mobiltelefoni til deres medarbejdere. Dette er både for at sikre, at medarbejderne altid har en god og stabil forbindelse, som kunder, kolleger og samarbejdspartnere kan kontakte dem på, men også for at give dem en umiddelbar gode udover deres almindelige løn og andre vilkår. Vores prissammenligner kan også bruges til at få en idé om, hvad det vil koste, hvis du ønsker, at dine medarbejdere – eller nogle af dem – skal have firmabetalt mobiltelefoni.

 

Der er dog nogle regler omkring beskatning heraf, som du bør være opmærksom på. Disse skal indregnes, så dine medarbejdere bliver beskattet korrekt og efter den til enhver tid gældende lovgivning på området. Hvis du ønsker at læse mere omkring beskatning, kan du læse SKATs artikel herom her. Der vil typisk også være en række muligheder i jeres lønsystem, så I nemt og hurtigt kan indberette, at jeres medarbejdere har fået firmabetalt mobiltelefoni, så de kan sikre sig at blive beskattet korrekt.

 

Som virksomhedsejer kan det på mange måder være en fordel at give dine medarbejdere fri mobil, medens de er ansat i din virksomhed. Og det er også noget, som mange medarbejdere sætter pris på, fordi det letter en byrde for dem, og det er sommetider ofte billigere i beskatning, end hvis de selv skulle ud og erhverve både en mobiltelefon og et passende abonnement dertil. Tillige bør det noteres, at firmaabonnementer ofte er markant billigere. Det betyder, at du som virksomhed kan få den billigste mobiltelefoni – i hvert fald hvis du sammenligner med, hvad det vil koste dine medarbejdere, hvis de skulle ud og købe dette i private sammenhænge som en ganske almindelig forbruger.

 

Hvad sker der, hvis jeg opbruger min data?

 

Åh ja. Mange af os har sikkert prøvet det. Det er ved at være sidst på måneden, og man har måske brugt sin data ekstra i denne måned – fx internetdeling – og nu kommer beskeden så fra teleselskabet: ”Du har opbrugt al din data,” skriver de. En temmelig træls besked at få. Det er at sammenligne med din bankkonto sidst på måneden, som måske også er blevet lidt tom, fordi du har brugt løs af den, siden du fik udbetalt løn sidste gang.

 

Men hvad sker der egentlig, hvis du har formået at bruge al din data? Som det klare udgangspunkt bliver din hastighed sat ned; altså du får simpelthen en begrænsning på, hvor hurtigt din dataforbindelse kan være. Og hvad betyder dette så for dig? Jo, det betyder, at du i høj grad vil opleve langsom ventetid, hvis du skal se Netflix, at dine opkald på datadrevede tjenester som fx Messenger kan miste meget af sin kvalitet, og det betyder, at når du skal indlæse en hjemmeside – fx Facebook – vil det foregå langsommere. Altså vil du ikke kunne bruge din data optimalt, som du tidligere har været vant til. Og det er ikke altid lige sjovt. Derfor anbefaler vi altid, at du er opmærksom på ikke at bruge for meget data. Har du derimod ofte en udfordring med at få al din data brugt, anbefaler vi, at du vælger at skifte mobiltelefoni. Her kunne du fx vælge et abonnement, hvori du har fri data inkluderet.

 

Hos mange teleselskaber har du mulighed for at tjekke, hvor meget af din data, du har brugt i denne måned. Dette fungerer mange gange ved, at du logger ind på deres applikation, hvorefter du kan se en graf over, hvor meget data, du har brugt, samt hvor meget du har tilbage. Har du ikke denne mulighed, kan du prøve at ringe til dit teleselskab for at høre, om de kan oplyse dig om, hvor meget data du har tilbage for denne måned. Det handler derfor i høj grad om at vælge den rigtige mobiltelefoni, hvor du har den perfekte mængde data. Fordi kun på den måde får du mest ud af din mobiltelefoni.