Skip to the content

Her kan du finde det billigste mobilabonnement

 

Vil du spare penge på dit mobilabonnement? Eller blot få mere ud af dine penge? Vores prissammenligner giver dig et hurtigt overblik. Du finder altid opdaterede og aktuelle tilbud, som du kan gøre brug af. Prøv gratis nedenfor ✅ - det tager kun to minutter!

Sådan finder du det billigste mobilabonnement

 

I dagens Danmark har vi utrolig mange services, vi abonnerer på. Det kan være forskellige tjenester som Netflix, Spotify Premium, HBO, Viaplay, Tv2 Play eller nogle af de mange andre, der er uhyre populære i Danmark. Derfor kan det også være en god idé at overveje, hvordan du kan spare penge på dine abonnementer, så du ikke får trukket alt for mange penge fra din konto hver måned. Husk på, at hvis du har flere services – som du betaler til hver evig eneste måned – kan der være mange penge at spare på årlig basis, hvis du blot kan trække fem eller ti kroner fra den månedlige pris, du betaler.

 

Men med så mange tilbud og muligheder i markedet kan det være meget uoverskueligt at finde frem til det billigste mobilabonnement. Hvad skal du så gøre, hvis du gerne vil spare nogle penge og finde den bedste dækning til den laveste pris? Det har vi forsøgt at hjælpe dig med og ikke mindst give dig svaret på her. Det første, du skal være opmærksom på, er, hvad du betaler for. Det er derfor (desværre) ikke nok bare at kigge på prisen og sammenligne dem, men du er også nødt til at kigge på, hvad du får for pengene. Er der gratis data? Hvad med fri tala? Hvor god er din dækning? Og har du andre tjenester eller fordele inkluderet i dit abonnement som Netflix, HBO eller måske Mofibo? Hvad du har brug for, kommer naturligvis helt an på dine egne ønsker og behov. Alt, der er vigtigt, er blot, at du sørger for også at kigge på, hvad du får for pengene, når du skal vælge dit mobilabonnement.

 

Du kan med fordel tage et stykke papir frem og skrive de services ned, som du mener, du har allermest brug for. Derved ved du, hvad du skal kigge efter og sikre dig at få inkluderet i dit abonnement. Tillige er det vigtigt for dig at vide, hvad du har brug for af taletid og dataforbrug. Der er nemlig ingen grund til at betale for mere, end du bruger, hvis du er på jagt efter den billigste løsning. For at finde ud af, hvad du skal bruge af data, kan du med fordel undersøge dit nuværende mobilabonnement; her vil teleselskabet ofte være tilbøjelige til at fortælle dig, hvor meget data du plejer at bruge – og så kan du jo blot vælge samme mængde data i dit nye abonnement også. Tillige er det ikke det billigste valg at købe fri tale, hvis du kun taler i telefon fem timer om måneden. Mange vælger fejlagtigt at få både fri data og fri tale, selvom de faktisk slet ikke har brug for det – og så render de blot og betaler for noget, som de slet ikke har brug for. Og det er altså ikke sådan, man får bragt sine månedlige udgifter til abonnementer ned.

 

Efter disse overvejelser er foretaget, kommer vi til næste vigtige element, når du skal finde den billigste løsning. Du skal have et overskueligt (og gennemsigtigt) overblik over de løsninger, du har til rådighed på markedet. Og netop dette problem har vi forsøgt at løse med den prissammenligner, du finder ovenstående her. Her har vi simpelthen crawlet mange tilbud på mobilabonnementer og præsenteret de vigtigste tal heri for dig: Det kan fx være pris, datamængde til rådighed, om du har fri tale, samt om du har andre fordele inkluderet i netop dette abonnement – og mange flere ting! Så slipper du for at skrive alle de tilbud, du får, fra de mange teleselskaber, der findes i Danmark, ned i dit eget regneark. Dette arbejde har vi gjort for dig. Ydermere opdateres vores prissammenligner hver evig eneste dag, så du er sikker på (næsten) altid at få de bedste og mest relevante tilbud præsenteret for dig. Nemmere bliver det næsten ikke at finde det billigste mobilabonnement. Jeg håber, du får glæde af gavn af vores prissammenligner, sådan som vi har tænkt, du skulle have. Vi arbejder aktivt på at forbedre vores service, så vi kan hjælpe endnu flere med at finde det billigste mobilabonnement. Derfor skal du være hjertens velkommen til at kontakte os, hvis du har forslag til, hvordan vi kan optimere vores hjemmeside og vores prissammenligner, så vi kan gøre det mere overskueligt at finde rundt i de mange tilbud, der findes her i Danmark, fra de mange teleselskaber.

mobilabonnement iphone x

Oplev den fulde frihed...

Brug din mobil, som du vil!

Kun ved valg af det helt rigtige mobilabonnement kan du få lov til at bruge din smartphone, som du har lyst til. Uanset om det er brug på farten, derhjemme, til streaming eller til musik... du vælger helt selv! Så længe du har sikret dig et abonnement, der passer til dig. 

Overvej derfor en ekstra gang, om du nu også har det abonnement, der passer til dig. Det er altid en skam at skulle begrænse sine ønsker og behov, blot fordi man sidder fast i en forkert valgt løsning hos sit teleselskab. Her på siden giver vi dig et overblik over mange andre muligheder, så du kan finde det helt perfekte mobilabonnement til dig. 

Så meget skal du regne med at betale (mobilabonnement priser)

 

Prisen afhænger naturligvis af, hvor meget du forventer at få med i dit abonnement. Men som en tommelfingerregel kan du regne med at betale mellem 100 og 300 kroner om måneden. Det er også det prisleje, du ser gå flest gange igen i vores ovenstående prissammenligner. I denne prisklasse kan du få det, jeg vil betegne som almindelige abonnementer; det vil altså sige et ganske udmærket produkt, som ikke er noget fuldstændig overdrevet, men ejheller er for dårligt til, du kan bruge din mobiltelefon, som du ønsker det i din hverdag.

 

Der, hvor prislejet bliver markant højere, er når du ønsker ekstra elementer, tjenester og fordele inkluderet i dit mobilabonnement. Dette kan fx være en række forskellige streaming-, musik- og lydbogstjenester som HBO, ViaPlay, TV2Play, Netflix, Spotify eller Mofibo. Så kan du hurtigt regne med, at du skal gå en smule op i pris. Dog kan du spare penge alligevel, selvom dit mobilabonnement bliver dyrere. Det kan du, hvis det bliver billigere for dig at have dine tjenester samlet ét sted, frem for hvis du skulle betale for tjenesterne flere forskellige steder. Det er altså det, som mange kalder for mængderabat; og det kan også komme til din fordel i denne situation.

 

I det daglige kan du se en masse priser fra teleselskaber blive slynget omkring. Det er efterhånden blevet en standard, at samtlige reklamer for mobilabonnementer indeholder en konkret pris på en relevant løsning til slut. Men her skal du huske på, at det er en reklame. Og selvom oplysningerne formentlig er rigtige, kan det være kampagnetilbud eller en begrænset løsning, som er udviklet til at lyde godt i reklamerne og derved få kunderne til at hoppe over, men som reel set måske ikke er det rigtige valg for dig.

 

Kan man så konkludere noget om det fremtidige prisinterval, tænker du måske. Og det er – som med meget andet – altid svært at spå fremtiden. Men der er dog enkelte signaler og tendenser, man kan tage udgangspunkt i for at blive en anelse klogere og komme frem med et nogenlunde kvalificeret gæt. Vi har i de seneste år været vidne til en række lavprisselskaber, som blomstrer frem og tilbyder priser, der ligger markant under det nuværende marked. Det har serieiværksætteren Morten Strunge været garant for flere gange: Han har bl.a. startet både Onfone og Plenti, som begge er blevet opkøbt af den danske gigant TDC. Det er altså en ny bølge af mobilselskaber, der bevidst går ind i markedet for at lægge sig i et prisniveau under alle de andre. Forventningen her er, at kunderne skal strømme til, fordi prisforskellen er så stor. Og det, som vi netop har set to eksempler på fra TDC med opkøbet af Onfone og Plenti, får ofte de store giganter til at miste så mange kunder, at de ser sig nødsaget til at opkøbe de ny selskaber, der tilbyder deres kunder en markant lavere pris på deres mobilabonnement; og endda uden at gå synderlig meget på kompromis med prisen.

 

Kombineret med det pressede marked er det derfor rimeligt at antage, at det generelle prisniveau vil falde for fremtiden – altså så du kan spare endnu flere penge på dit abonnement. I gennem de sidste år er data også blevet markant mere udbredt og billigere, og det er tillige standard at få en række ting med i dit mobilabonnement, som tidligere kostede mange penge: Fx data, fri tale, fri SMS/MMS og brug af din mobil på udenlandske netværk, altså såkaldt roaming. Akkurat som telefonerne bliver stærkere, computerne bliver bedre, så tror jeg også, at vi vil i fremtiden opleve denne udvikling eksemplificere sig i priserne på mobilabonnementer: Altså så vi forbrugere får mere for pengene til en lavere pris. Og det er jo en glædelig nyhed for dig, der ønsker at spare lidt penge på dine månedlige tjenester. Hvornår vi vil opleve næste prisfald er naturligvis svært – for ikke at sige stort set umuligt – at forudse, men det er efter min vurdering rimeligt at antage, vi kan se frem til billigere løsninger proppet med endnu flere features og tjenester, som gør det meget mere attraktivt at være kunde og bruge sin mobiltelefon rundt omkring i landet i sin hverdag.

 

Hvordan finder jeg det bedste mobilabonnement?

 

Nu behøver det hele jo ikke handle om prisen. Det er også værd at overveje, hvordan du finder det – i hvert fald for dig – absolut bedste mobilabonnement. Her tænker jeg både på et, hvor du har de muligheder, du ønsker. Et, som passer til dit forbrug af data og din smartphone. Et, der passer til der, hvor du bor eller ofte færdes. Samt et, der indeholder de elementer, du finder ønskværdige at have med i dit mobilabonnement. Det vil jeg prøve at hjælpe dig med at svare på i dette afsnit her.

 

Noget af det første, du bør undersøge, er hvor meget data du bruger. Det er nemlig her, langt de fleste træder forkert, når de skal vælge pakke hos deres teleselskab. Og du kender det sikkert allerede: Det er er ved at være sidst på måneden, og du får nu den altid trælse SMS fra dit teleselskab: ”Du har opbrugt dit data”, skriver de. Pokkers, tænker du. Det er lidt som med ens bankkonto, der også tømmes, når måneden lakker mod enden. Svaret på, hvor meget data, du har brug for, finder du hos din nuværende udbyder, som hurtigt kan fortælle dig dette.

 

Bedste netværk i dine områder

 

Dernæst bør du finde ud af, hvor godt det mobilselskab, du tænker at vælge, dækker i dit område. Det er dumt at have en udbyder, der har den bedste forbindelse i storbyen, hvis du bor i udkantsdanmark. Mange teleselskaber vil fortælle dig, at de dækker helt fantastisk i alle dele af landet. Dette er dog ikke nødvendigvis korrekt. For at blive klogere på hvilke netværk, der findes i Danmark, vil jeg anbefale dig at scrolle længere ned på siden for at læse nærmere. Her har vi beskrevet de netværk, du kan vælge mellem i Danmark – her er nemlig kun fire styk. For at finde ud af, hvilket netværk der passer bedst i dit område, kan du prøve at snakke med folk, du kender: Hvad har de af netværk? Få dem til at fortælle dig, hvis de har haft dårlige oplevelser med enkelte netværk, så du ved, hvad du i hvert fald ikke skal vælge. Tillige kan de forhåbentlig også fortælle dig mere om, hvis de har haft nogle særdeles positivt oplevelser – så kan du jo overveje at gå den samme vej. Du vil måske opleve, at flere af dine bekendte, som bor i samme område som dig, fortæller dig samme historie og anbefaler dig ét bestemt netværk. Og så er du jo heldig! For så er det bare at vælge det.

 

Har du det med, du ønsker?

 

Om et abonnement er det bedste, er naturligvis et spørgsmål af subjektiv karakter. Det relevante er derfor at finde ud af, hvad der er det bedste for dig. Derfor er næste skridt, du bør overveje for at vælge rigtigt, hvilke services og tjenester du ønsker inkluderet i dit abonnement; og så selvfølgelig sikre, at du også får disse med. Det kan være, du er helt vild glad for musik, hvorfor det kan være en god idé at få Spotify Premium med i dit abonnement. Det kan også være, at du altid er på din mobil og bruger den til at finde vej, internetdele, streame, downloade og mange andre krævende ting, hvorfor du har et behov for en stor mængde data; her kan det måske være relevant for dig at overveje at gå med fri data, så du ikke skal være bekymret for at løbe tør alt for hurtigt, og inden måneden er omme. Snakker du meget i telefon, er fri tale måske også et rart element for dig at få inkluderet. Du bør altså foretage nogle overordnede overvejelser omkring dit samlede forbrug af både din smartphone, men også om omkringliggende aktiviteter; altså dit generelle forbrug af internet, data og det at være online. Nogle bruger sin mobil, og derved belaster sit mobilabonnement, mere end andre. Så det er en individuel sag, og det er kun dig, der ved, hvordan du foretrækker at have din digitale hverdag til at hænge sammen. Vi har i hvert fald gjort det nemt med vores prissammenligner at finde vej hen til det mest relevante abonnement for dig; og du kan prøve den helt gratis ved at rulle op i toppen på siden her.

5g netværk mobilabonnement

Vidste du, at...

5G-netværket kommer!

Der har været meget snak om det, men nu er det officielt: I Danmark får vi snart 5G-netværket at se (femte generation). Formålet er at sikre dig hurtigere, bedre og mere stabil forbindelse... uanset hvor du måtte befinde dig inden for landets grænser!

Planerne er lagt, og TDC er, sammen med et svensk selskab, gået i gang med at lægge og eksekvere de store planer for at rulle dette ud i Danmark. Og du får snart nyt at vide fra dit mobilselskab omkring dine muligheder for brug af 5G-netværket i Danmark. 

Mobilabonnement med fri data – har du brug for det?

 

At få fri data inkluderet er blevet utrolig populært, hvorfor mange teleselskaber tilbyder det – og mange kunder vælger det. Men det leder hen til et ret relevant spørgsmål: Har man egentlig brug for fri data? Og her er svaret ofte, at det har du altså ikke. Det er ikke mange danskere, der har et så eksplosivt forbrug af sin data, at det er en decideret nødvendighed med fri data. Om end det ikke er nødvendigt, er det for mange at betragte som en sikkerhed. Kun ved køb af fri data kan de være helt sikre på, at de ikke løber tør for data midt i en måned og derved ikke kan bruge sin smartphone optimalt.

 

Jeg vil anbefale dig at undersøge, hvor meget data du har brugt de sidste måneder. På den måde har du et ganske udmærket pejlemærke for dit gennemsnitlige dataforbrug; og med hjemmel i dette kan du evaluere, hvorvidt fri data er en absolut nødvendighed for dig. Dog er det, som tidligere nævnt, kun meget få danskere, der reelt har et forbrug, der betyder, at de er nødsaget til at have fri data inkluderet i deres abonnement.

 

Fri data er slet ikke ubegrænset data

 

Formuleringen ”fri data” lægger naturligvis op til en fortolkning, der lyder, at du har ubegrænset data. Men sådan er det faktisk slet ikke. De fleste teleselskaber har noget, som kaldes en ”fair use”-politik. Og den går kort og godt ud på, at der er en begrænsning på fri data.

 

”Men hvordan kan det så være, de kaldet det fri data?” Godt spørgsmål. Argumentet er, at denne begrænsning er sat så højt, at det for samtlige vil være at betragte som fri data. Uden at være sikker tror jeg, at begrænsningen er sat ind, så man ikke kan misbruge det; fx ved at sælge data og derved reelt set forbruge flere millioner gb. data hver måned. Og det er vel i grunden rimeligt nok, tænker jeg. Desværre er mange uvidende om denne ”fair use”-politik, hvilket betyder at nogle lever i den overbevisning, de bogstavelig talt har fri (altså ubegrænset) data at forbruge.

 

Find mobilabonnement med fri data

 

Ønsker du et mobilabonnement med fri data, kan du finde det i vores prissammenligner ovenstående. Her giver vi dig et overblik over en række forskellige teleselskaber, som tilbyder netop dette; og du kan nemt og hurtigt se både priser og hvilke ting, der følger med i de forskellige abonnementer hos hvert enkelt teleselskab. Ønsker du at erhverve en af de i vores prissammenligner angivne pakker, skal du blot klikke ind på det enkelte tilbud, hvorefter vi videresender dig over til teleselskabets hjemmeside. Her kan du nemt udfylde formularen og derved online bestille dit nye mobilabonnement. Gør du dette, modtager vi en kommission af teleselskabet, fordi vi har hjulpet dem med at finde en ny kunde. Det er altså på den måde, vi her hos Onlino.dk tjener penge, så vi har råd til at skrive bedre indhold og hjælpe dig yderligere med at finde de bedste og mest relevante tilbud.

 

Til dig, der ønsker et mobilabonnement med musik

 

Gennem de sidste par år er det blevet mere og mere moderne og ikke mindst populært at få en musiktjeneste inkluderet. Og det kan jeg sagtens forstå: Mange af os bruger hver evig eneste dag vores telefon til at høre musik. Det kan være i bilen på vej til arbejde, mens vi går en tur om aftenen eller blot som afslapning hjemme i stuen. Og fordi det er så populært, har vi sørget for, at du i vores ovenstående tilbudssektion kan finde en lang række abonnementer, hvor du har en musiktjeneste inkluderet; det kan fx væres Spotify Premium, som er utrolig populært i Danmark og en af de absolut mest brugte musiktjenester herhjemme. 

 

I mange situationer kan det faktisk være billigere for dig at få Spotify Premium inkluderet i dit abonnement – altså i stedet for du skulle ud og have mobilabonnement og Spotify-abonnement. Der er tale om en mængderabat. Det enkelte teleselskab tegner simpelthen en aftale med Spotify, og derved kan de, kombineret med deres lyst til at vinde dig som kunde, tilbyde dig en skarp pris på en samlet løsning. Og det er derfor ikke en dum idé at samle det hele ét sted, hvis du alligevel skulle ud og påtegne dit et abonnement hos en musiktjeneste.

 

Du finder også abonnementer med Spotify Premium

 

Faktisk er Spotify den mest gængse musiktjeneste, som du finder inkluderet i vores oversigt, som du finder øverst på siden her. Skulle jeg selv vælge en tjeneste til at høre musik på, ville jeg absolut også vælge Spotify – og sådan er jeg overbevist om, at mange danskere tænker. Det er nemlig en fantastisk service, som ofte får det nyeste musik først. Tillige er det nemt og intuitivt at bruge appen på samtlige enheder, og der er gode muligheder for at oprette og følge de absolut fedeste playlists; uanset om det er til festen, gåturen hjem eller blot en afslappende søndag på sofaen.

 

Faktisk er Spotify ved at være en virksomhed, der er over ti år gammel. De så dagens lys for første gang tilbage i april 2006. Og mange er ikke klar over det, men det er faktisk et svensk selskab, som har sin oprindelse i Stockholm. I dag har de over 50 millioner brugere, hvilket må siges at være en temmelig pæn sjat. Noget, de har lykkes med, er at finde en lovlydig måde at arbejde med streaming af musik. Der har tidligere været tjenester, der også har tilbudt gratis adgang til musik; fx Napster, som blev startet af en af personerne bag det sociale medie Facebook, Sean Parker. Dette blev lukket ned, fordi musikerne ikke fik deres del af kagen, og de måtte derfor se deres musik blive afspillet ”gratis,” uden de fik en eneste krone ud af det. Tillige findes der andre services, som også kan streame musik, men som stadig betragtes af nogle som ulovlige – hertil kan nævnes Grooveshark og enkelte videoer på YouTube, som folk uploader uden at have rettighederne dertil.

 

Heldigvis er Spotify en lovlig streamingtjeneste, som har aftaler med langt de fleste musikere i verden, som du og jeg lytter til. Og det er jo glædeligt: Både for du og jeg, som får mulighed for at høre det musik, vi kan lide, men også for de enkelte kunstnere, som får en del af kagen, så de ikke bare skal producere en masse musik uden at få en krone ud af det. Altså kan du finde mobilabonnement med musik og Spotify

 

Flere bud på musiktjenester dukker op

 

Dog er Spotify langt fra den eneste musiktjeneste, der har fundet vej til danskerne. Fx har selskabet YouSee, der for privatkunder tidligere hed TDC, deres egen tjeneste, som har fået det noget enkle navn YouSee Musik. Her tilbyder de også dig at lytte til en lang række af dine yndlingskunstnere. Og derfor kan YouSees musikservice være et oplagt valg for dig, der allerede er kunde her eller tænker på at blive det. De skriver selv på deres hjemmesider, at de giver dig mulighed for at lytte til mere end 40 millioner musiknumre: Så skal du i hvert fald sætte flere dage af, hvis du skal nå og lytte til alle disse… spøg til side! Du kan også finde en app, som du kan downloade. Med den har du mulighed for at lytte til din musik på farten også – og det er jo en skøn feature at have med.

 

Også andre streamingtjenester til din musik har set dagens lys. Det er fx Tidal, som er en service meget lign. både Spotify og YouSee Musik. Dog har jeg aldrig selv prøvet denne tjeneste, så hvis du beslutter dig for at give den et skud, må du meget gerne kontakte os og fortælle om din oplevelse. Så vil jeg bestræbe mig på selv at kigge på den og derved udgive en anmeldelse, der kan hjælpe andre brugere som du og jeg, der ønsker at blive klogere på, hvorvidt Tidal er noget for dem at få inkluderet i deres mobilabonnement.

flest mobilabonnementer danmark selskab

Vidste du, at...

YouSee er Danmarks største udbyder!

Det største mobilselskab i Danmark er YouSee; altså det, der for privatkunder tidligere hed TDC. De har i Danmark over 3 mio. kunder, som har et mobilabonnement hos dem. Det er temmelig mange! Det fremgår af en analyse fra Energistyrelsen

På andenpladsen kommer Telenor, hvorefter Telia sniger sig ind på en tredjeplads. I alt i Danmark er der mere end 8 mio. mobilabonnementer fordelt på både firmaer og private. 

Sammenlign mobilabonnement og find det billigste (og bedste!)

 

Da der findes utrolig mange abonnementer og mobilselskaber, kan det være svært at gennemskue hele markedet og derved vælge rigtigt. Det har vi forsøgt at hjælpe dig med gennem vores sammenligner, som du finder ovenstående. Den opdateres hver dag med de mest relevante tilbud fra vores samarbejdspartnere; så er du altid sikret på at få opdaterede og aktuelle tilbud i vores feed. Derved har vi sparet dig for timevis af research-arbejde og et forgæves forsøg på at danne overblik over de mange muligheder, du har, når du skal vælge et nyt mobilabonnement.

 

Vores feed er hentet direkte fra vores gode samarbejdspartner, der har forbindelse og aftaler med de dygtigste teleselskaber i Danmark. Det betyder samtidig, at dette feed er en slags reklame. Altså tjener vi en smule penge, hvis du bliver så glad for vores service, at du klikker på et tilbud og derefter vælger at blive kunde hos det pågældende teleselskab. Så får vi en kommission fra vores samarbejdspartner, fordi vi har henvist en ny kunde til dem, og fordi vi har hjulpet dig til at finde det rigtige mobilabonnement. Og det er altså sådan, vi tjener penge. Jo bedre, vi er til at hjælpe dig, jo flere penge tjener vi; og det, synes vi, er en glimrende incitamentsstruktur og samtidig også en fair og gennemsigtig forretningsmodel, fordi det hele handler i bund og grund om at hjælpe flere og flere mennesker. Ønsker du at blive klogere på, hvordan vi bruger reklamer på vores site, kan du læse mere i vores vilkår. Og er det vores håndtering og brug af cookies, som du ønsker at blive klogere på – noget, der er blevet utrolig populært at snakke om, efter GDPR kom – kan du læse mere i vores privatlivspolitik.

 

Din feedback modtages med kyshånd

 

Hver evig eneste dag arbejder vi på at forbedre vores service, så det bliver nemmere for dig – og vores andre brugere – at få det ud af vores sammenligner, som de ønsker. Og det betyder også, at vi smiler, hver gang vi får feedback fra vores brugere. Derfor skal du være mere end velkommen til at indsende din feedback til os, hvis du mener, vi bør optimere enkelte steder, eller hvis du blot vil rose os for vores hjemmeside. Alle former for tilkendegivelser er mere end velkomne og modtages med kyshånd. Kun gennem feedback fra vores brugere som dig kan vi blive bedre og bedre til at levere det mest relevante. Du kan kontakte os på vores kontaktside, eller gennem de kontaktoplysninger du finder i vores footer her på siden. Og det gælder naturligvis også, hvis du blot har spørgsmål til vores hjemmeside eller brug for hjælp til at vælge det helt rigtige mobilabonnement, der passer til dit behov og budget.  

 

Hvis du slet ikke har brug for data…

 

Selvom data er hveradg for mange smartphone-brugere, er der stadig nogle, som slet ikke bruger dette. Dette kan fx være, hvis de ikke har en smartphone, men en mere ”gammeldags” telefon. Her er det ikke en god idé at betale for data, hvis du slet ikke skal bruge det. Og derfor kan du i vores prissammenligner også finde mobilabonnementer uden data. Her vil prisen typisk være lavere, men hvis du ikke skal bruge data alligevel, er det et suverænt valg. Du kan vælge et mobilabonnement uden data.

 

Disse mere traditionelle telefoner, som ikke tilbyder mange af de funktioner, du får i en smartphone, kan være et mere simpelt valg. Og det kan være oplagt til ældre, der ønsker knapper at trykke på, eller til dig, der blot ønsker at ringe og sende SMS’er med din telefon – og ikke meget andet. Selv har jeg faktisk overvejet at anskaffe mig sådan en frem for den iPhone X, jeg har nu. Simpelthen for at minimere forstyrrelser, så jeg ikke i mit studie eller på mit arbejde bliver forstyrret af apps, der vil i kontakt med mig og have min opmærksomhed.

 

Faktisk er data noget af det dyreste i dit mobilabonnement, så der kan være temmelig mange penge at spare, hvis du fravælger det. Et abonnement uden data kan også være relevant for børn, som kun skal bruge deres smartphone derhjemme, hvor de har mulighed for at koble sig på jeres wifi-forbindelse: Så er data nemlig slet ikke nødvendigt. Det er nemlig stadig muligt at foretage opkald og sende SMS’er, selvom man ingen data har. Det kan derved være en fin begyndelse til brug af en smartphone for dine børn, hvis du til en start vælger et abonnement uden data. Så kan du også spare en anelse penge, og det er jo aldrig en skidt idé.

 

Få Mofibo med i pakken

 

Er du også træt af at slæbe rundt på dine bøger? I så fald er e-bøger svaret for dig. Og her er Mofibo en fantastisk service. Her har du adgang til utrolig mange e-bøger online… altid til rådighed på din smartphone eller tablet. Så kan du have flere tusinde bøger med i lommen; og du kan både læse dem, men du kan også høre dem som lydbøger. Selv har jeg brugt denne service i årevis, og det er absolut en af mine favoritapps på min telefon. Hver gang, jeg er ude at rejse eller har tid at slå ihjel, åbner jeg appen og fortsætter med at læse videre fra, hvor jeg slap. Det kunne næsten ikke være nemmere! Og derfor bør du også overveje at vælge et mobilabonnement med Mofibo

 

Heldigvis kan du hos utrolig mange teleselskaber få Mofibo inkluderet i dit abonnement. Og det kan altså godt betale sig at overveje, hvis du alligevel skal erhverve denne service andre steder. At få det inkluderet i sit abonnement betyder nemlig ofte, du har mulighed for at spare nogle penge. Det skyldes, at det enkelte mobilselskab indgår en aftale med Mofibo, hvorfor de kan tilbyde dig servicen til en skarp pris. Ydermere betyder deres villighed til at få dig som kunde, at de inkluderer det i deres pakkeløsninger til en yderst favorabel pris. Selskabet er blandt andet startet af den kendte serieiværksætter Morten Strunge, som du ikke hører navnet på første gang, hvis du er kendt inden for teleselskaber. Han har nemlig også været med til at starte Plenti og Onfone, som begge er blevet solgt for store millionbeløb til Danmarks største teleselskab TDC (også kaldet YouSee). Han er derfor et både kendt og anerkendt ansigt i branchen, som gennem årerne har trukket en massiv mediedækning på sit navn og sine forretninger.

 

Tillige mener jeg, det er en yderst lav pris for så fed en tjeneste, som Mofibo er. Og derfor et markant formålstjenesteligt valg at få inkluderet i din løsning. Er du bogelsker, kan jeg på det kraftigste opfordre dig til i hvert fald at prøve Mofibo af; jeg føler mig overbevist om, at du langt fra vil fortryde det. Faktisk tilbyder de på deres hjemmeside, at du kan få lov til at prøve det af helt gratis i fjorten dage. Så har du to uger til at se, om ikke denne service skulle være lige noget for dig (det tror jeg, den er). Og er det ikke noget for dig, har du heldigvis ikke betalt en krone for servicen.

 

Find et abonnement fra Telenor

 

En af de mest kendte spillere på det danske mobilabonnementsmarked er Telenor. Faktisk er Telenor det andenstørste teleselskab i Danmark, hvis man måler på antallet af kunder, som de har. Og det er med rette. De er kendte for at tilbyde deres ganske udmærkede netværk til nogle priser, som de kan være bekendt. Derfor kan du med fordel overveje at orientere dig nærmere om Telenor, når du skal have et nyt mobilabonnement; de plejer at have nogle gode tilbud på nogle fordelagtige pakkeløsninger.

 

De er et norsk selskab, som har hovedsæde i den norske by Fornebu. Faktisk driver de også en række andre mobilselskaber end blot Telenor – også CBB Mobil drives af dem. Det norske selskab trækker rødder helt tilbage til 1800-tallet. Faktisk så selskabet dagens lys for første gang i 1855, og det er sidenhen i slutningen af 1900-tallet omdannet til et statsejet aktieselskab. I 2000 blev selskabet så noteret på den norske børs. De er i dag mere end 30.000 ansatte, og med en årsomsætning på over 100 milliarder norske kroner er de et af de største telegiganter i hele Skandinavien.

 

Tidligere har der været dialog om, hvorvidt selskabet skulle fusionere – enten helt eller delvist – med Telia. Dette er dog siden faldet til jorden, da der var udfordringer med forhandlingerne i EU. Når selskaber, der er så store, skal fusionere, er det ofte, at EU bliver involveret. Dette gør EU for at sikre, at den frie konkurrence – der danner grundlag for en markedsøkonomi, der kommer forbrugerne til gavn – kan leve under nogenlunde sunde vilkår.

Hvad med mobilabonnementer til erhverv (virksomheder)?

 

Mange virksomheder har brug for telefoni. Og det kan både være til brug i dagtimerne for medarbejderne: Fx til sælgere, der skal foretage opkald, eller til supporten, som skal besvare kundehenvendelser. Ligeledes kan det være en medarbejdergode, som selskaber eller virksomheder tilbyder til sine medarbejdere; at de kan få deres mobilabonnement betalt af virksomheden, medens medarbejderen arbejder dér. Der er dog her nogle skattemæssige ting, du skal være opmærksom på: Som udgangspunkt skal dine medarbejdere nemlig beskattes af at have fri mobiltelefon inkluderet i deres løn. Dog vil jeres lønsystem typisk være i stand til nemt at indberegne de skattemæssige forhold, som skal tages højde for – det er typisk en nem og forholdsvis uproblematisk manøvre at foretage sig som administrationsmedarbejder med ansvar for lønudbetaling. Dog er der (heldigvis, vil nogle mene) indgået en aftale i Folketinget, der sikrer, at denne beskatning lempes markant allerede fra 2020. Det fremgik af finansloven for 2018.

 

I vores ovenstående prissammenligner kan du også finde abonnementer, der kan være relevante for dig at erhverve som virksomhed. Dog anbefaler vi ofte, at du tager kontakt til de enkelte teleselskaber, hvis du handler B2B. De har typisk nogle ekstra gode tilbud, som du med fordel kan får gavn af.

 

Det kan tillige hjælpe dig med at skabe glade medarbejdere, hvis du inkluderer mobilabonnement for dine medarbejdere. Selvom den enkelte medarbejder skal beskattes, vil vedkommende alligevel ofte opleve en besparelse med – i hvert fald hvis du sammenligner med, hvad det koster at gå ud og købe et abonnement (og måske også en smartphone) for en privatperson. At gøre sine medarbejdere glade og give dem en – for virksomheden billig – besparelse er jo sjældent at beklage sig over som leder. På andre måder kan det også være en fordel for virksomheden eller selskabet, at deres medarbejdere har fri telefon. Det sikrer dig, at du kan give dine medarbejdere nogle udmærkede og velkørende abonnementer, der sikrer, at de er til rådighed – også når de er rundt omkring i landet. Tillige kan det have en IT-orienteret fordel; både på sikkerheden og for overskueligheden. Mange større virksomheder har IT-systemer, og her kan alle de fælles mobiltelefoner for alle medarbejderne nemt inkorporeres, så sikkerheden og bekvemmeligheden øges betragteligt.

Få Netflix med i pakken også

 

Det er ingen hemmelighed, at Netflix er blevet en imponerende populær streamingtjeneste herhjemme i det ganske land. Og netop derfor er utrolig mange teleselskaber også begyndt at inkludere adgang til denne service i deres pakker. Det kan være en fordel for dig, fordi der kan forekomme flere gulerødder ved at samle din streamingtjeneste og abonnement ét sted og hos ét selskab.

 

Den prissammenligner, du finder ovenfor, indeholder også mobilabonnementer, hvori du har Netflix inkluderet. Det kan jeg anbefale, fordi du typisk vil opleve en besparelse sammenlignet med at handle hos flere forskellige virksomheder. Ydermere kan det være mere overskueligt og bekvemt at modtage færre regninger hver måned. Faktisk kan det hjælpe dig med at sikre dig et bedre overblik over din privatøkonomi.

 

Mange er ikke klar over det, men Netflix er faktisk over tyve år gammelt. Det startede helt tilbage i 1997, hvor Reed Hastings og Marc Randolph fik en idé, der viste sig at være yderst profitabel og skulle komme til at ændre verden og den måde, vi ser TV, film og serier på. I dag omsætter virksomheden for over 15 milliarder US dollars om året; det viser tal fra 2018. Det svarer til omtrent 90 milliarder danske kroner; det er jo en pæn sjat, må man sige. Tjenesten har mere end 150 millioner kunder hele verden over. Selvom Netflix har eksisteret siden 1997, var det først i oktober 2012, at vi danske forbrugere fik adgang til tjenesten herhjemme. Siden har de produceret en række film og serier, som er set og elsket af fans hele verden over; lige fra Europa til USA.

 

En samlet løsning til hele familien

 

Som familie kan det være en glimrende idé at få samlet jeres abonnementer. Det kan både spare jer penge, men gør det også mere overskueligt at betale regninger, se, hvad I alle får for pengene, samt blot holde flere ting samlet. Er du den administrative chef i familien, er det super gavnligt at få én løsning frem for mange små.

 

Heldigvis har mange teleselskaber taget højde for dette. De udarbejder specifikke pakker til familier, så I kan få en optimal sammensætning – og til en i øvrigt yderst fordelagtig pris, fordi I samler flere abonnementer ét sted. Kan du ikke finde det hos den enkelte udbyder, kan du forsøge at tage kontakt til dem for at få en bedre indsigt i deres pakkeløsninger for familier. Og du skal også være velkommen til at kontakte os for en hjælpende hånd.

 

Adskil mellem børn, voksne og unge

 

Vores feed indeholder også såkaldte familievenlige abonnementsløsninger, hvor der er taget højde for både teenagerne, der bruger meget data, børnene, der måske skal have sine adgange begrænset, og til de voksne, der skal snakke i telefon med både venner, veninder, kolleger og familiemedlemmer.

 

Det kan være relevant og overveje at differentiere for hvert enkelt familiemedlem. Børn skal måske ikke have de samme adgange, som I voksne skal, eller som jeres teenagere skal. Det kan også give dig som forælder en sikkerhed i, at du ved, hvordan jeres børn har adgang til at bruge sine smartphones.

 

Streaming inkluderet i dit mobilabonnement

 

Efterhånden står det klart for enhver, at streaming er det nye TV. Her kan du se de film og serier, du ønsker; hvor du vil, når du vil. Og du kan vinke pænt farvel til at skulle vente til kl. 21, hvor din yndlingsfilm starter i fjernsynet. Se det, du har lyst til, når du vil.

 

Netop derfor er det en hyppig tilkøbsmulighed at få streaming med i sit mobilabonnement. Det bliver normalt for flere og flere teleselskaber at inkludere streamingtjeneste i dit abonnement; uanset om det er Tv2 Play, Netflix, HBO, Viaplay eller noget helt femte.

 

Faktisk er det for dig, som privatforbruger, en stor fordel. Du kan opleve besparelser og et nemmere overblik over dine abonnementsløsninger, hvis du samler det hele ét sted hos dit teleselskab. Og kan man spare både penge og besvær, er det nærmest at betragte som en ”no brainer” at vælge det.

 

Tv2 Play: Film, serier, live TV og sport

 

En af de mest populære streamingtjenester herhjemme er Tv2 Play. Og det er ikke så underligt, når man tænker på, at afsenderen er det folkekære selskab Tv2. Du kan på tjenesten se live tv; alt fra nyheder til diverse programmer, der vises i løbet af dagen. Men mest fantastisk kan du gense udsendelser; hvis fx næste afsnit af jeres yndlingsserie kommer en dag, hvor I ikke er hjemme – så kan I se det, når I er hjemme, og det passer jer. Og det gælder for en række af Tv2s kanaler: Zulu, News, Fri, Sport m.m.

 

HBO: Amerikansk tjeneste med verdenskendte serier

 

En anden tjeneste, der også ofte er mulig at få inkluderet, er HBO (Home Box Office, red.). Og det er også en glimrende tjeneste, hvorfor mange tusinde danskere har erhvervet sig et abonnement til netop denne tjeneste. Der er navnlig én serie, der har gjort netop denne streamingtjeneste utrolig populære: ’Game of Thrones’ (ja, navnet siger sig selv, og har du ikke set den, aner du ikke, hvad du går glip af). Det har givetvis trukket tusindvis af Game of Thrones-fans til at blive kunde hos HBO, så de kan følge med i de nye afsnit (også selvom sæson 8 havde en lidt kedelig slutning).

 

Men der er også mange andre serier, der gør HBO værdig; det kan være ’Sex and the City’, ’The Wire’ eller ’Oz’. Tjenesten har været på det nordiske marked siden 2012, hvilket er omtrent samme tidspunkt, Netflix kom til Danmark på. Dog er HBO et ældre selskab. Det blev grundlagt helt tilbage i 1965 af Charles Dean. I starten hed firmaet dog ’The Green Channel’ og skiftede først navn i 1971 til HBO. På verdensplan har HBO i dag over 30 millioner betalende kunder, og det er en af de mest sete betalingskanaler i hele USA.

 

Viaplay: Sport, serier og film

 

Er du fan af sports og/eller reality-TV, så er dette ikke første gang, du støder på Viaplay. De har utrolig mange udsendelser, der sender det bedste inden for sport og reality-TV. Selv sidder jeg kimet til skærmen hver evig eneste weekend for at se Premier League-fodbold på Viaplay (med undtagelse af når spillerne er på sommerferie, naturligvis). Men det er ikke kun i Danmark, vi har glæde af Viaplay. Det har vi på tværs af norden: Norge, Sverige, Finland… og så selvfølgelig os her i Danmark. Tjenesten er ejet af det store selskab Viasat, som også ejer kanaler som TV3, TV3+, TV3 Puls og internettjenesten Viafree.

 

Med de mange fordele og muligheder kan Viaplay derved være oplagt for dig at få inkluderet i dit abonnement. Udover at vise både Superlige- og Premier League-fodbold (og Formel 1) har de også en lang række reality-serier: Herunder ’Paradise Hotel’, ’Familien fra Bryggen’ og ’Masterchef’ – og mange flere. Tillige er prisen rimelig, hvis du sammenligner med den store TV-pakke, hvor du har adgang til alt sport.

 

Få fri tale inkluderet – har du brug for det?

 

I vores prissammenligner er det muligt at sortere direkte efter fri tale. Men er det overhovedet nødvendigt for dig at have fri tale? For langt det fleste er det ikke, men snakker du beundringsværdigt meget i telefon, kan det være, du har brug for det; vi bruger det ofte til virksomheder, som ofte har medarbejdere med mange timers telefonopkald hver evig eneste dag.

 

Til stor forvirring er fri tale ikke lig med ubegrænset tale (akkurat som med fænomenet fri data). Det kommer af, at teleselskaber har en såkaldt ”fair use”-politik. Altså en politik for, hvad der er rimeligt at bruge inden for rammerne af fri tale. Dette er bl.a. lagt ind for at umuliggøre snydere at købe ét abonnement og fabrikere dette med hjemmel i, at deres taletid var ubegrænset. Du vil sjældent blive mødt med denne ”mur” ved denne ”fair use”-politik: Selv har jeg aldrig hørt om nogle, der har haft fri tale, og som har mødt nogle former for begrænsning. Har du prøvet det, er du meget velkommen til at dele din historie med os.

 

At få fri tale inkluderet er derfor ofte mere grundet et behov om tryghed – du skal være sikker på, du altid kan tale i telefonen – frem for af ren og skær praktisk karakter og måske ligefrem en nødvendighed. I dag er prisforskellen på et abonnement, der er begrænset i tale, og et, der har fri tale, heller ikke så stor, som den har været: Derfor er det blevet billigere for dig at ”være på den sikre side”. Men som overordnet konklusion bør det noteres, at det langtfra er alle, der har behov for at have fri tale inkluderet i sit abonnement. Hvorvidt du har kommer an på, hvor flittigt du snakker i telefon; arbejder du med at ringe op hele dagen, kan det være en nødvendighed.

genenmsnit tale telefon mobilabonnement

Vidste du, at...

Vi snakker 2,5 time i telefon!

En undersøgelse foretaget af Energistyrelsen fra 2018 viser, at vi danskere i gennemsnit taler i telefon 2,5 time hver måned (eller 2,42 timer for at være præcis: Det svarer til to timer og 25,2 minutter). 

Og dette tal er faktisk markant mindre, end hvad det var for blot få år siden. Altså snakker vi danskere markant mindre i telefon på klassisk vis. Dette skyldes bl.a., at flere og flere bruger tjenester som fx Messenger til at snakke i telefon over. 

Mobilabonnement med telefon (smartphone inkluderet)

 

Mange anser skift af mobilabonnement for et oplagt tidspunkt at skifte telefon også. Og her kan man have en pointe: Teleselskaber har en tilbøjelighed til at give dig en god pris på både telefon og abonnement, hvis du køber begge ting samme sted. Her er ofte tale om køb af mobiltelefoner på abonnement; altså det, man også vil kunne kalde en afdragsordning. Du betaler et beløb hver måned over en given periode – fx 24 måneder – for din telefon, og så betaler du derudover også prisen for dit mobilabonnement. Om det er et fornuftigt valg for dig at købe en smartphone på abonnement – altså afbetaling – kommer helt an på din økonomi, og her kan du med fordel rådføre dig med din bank. Der kan i enkelte tilfælde påløbe renter, som får prisen på din smartphone til at stige til markant mere, end hvis du købte den kontant, idet du skiftede abonnement.

 

Det er altid en god idé at bede den pågældende sælger give dig tilbuddet samt vedhæfte betingelser. På den måde kan du læse i fred og ro, hvad du egentlig kommer til at betale; og hvor stor (eller ikkeeksisterende) den reelle besparelse af. Dette kan variere fra teleselskab til teleselskab. Og et regneark kan være din bedste ven til at vælge det billigste tilbud. Personligt køber jeg altid mine smartphones kontakt, og jeg skifter typisk telefon hvert tredje år; i dag sidder jeg med en iPhone X, som jeg er utrolig glad ved (købt og betalt kontant uden abonnement). Men der er også noget personlig præference indblandet.

 

Et tip kan også være at overveje, om man nu også har brug for en ny smartphone. Jeg oplever, at mange skifter ud, selvom deres nuværende telefon fungerer ganske udmærket. Og dette er naturligvis helt okay, hvis man ønsker det – men er målet at spare penge, gør du klogt i at overveje, om ikke du kan trække den lidt længere med din nuværende telefon. Det er oftest kun de første par uger, der er glæde ved at have en ny telefon… derefter er den bare hverdag, som den anden var.

 

Find den bedste dækning

 

Udover pris er der også andre faktorer, der spiller ind på dit valg af mobilabonnement. Og en utrolig vigtig ting er dækning: Hvor god forbindelse har du, der hvor du færdes ofte? Det første, du bør vide, er, at der findes fire netværk i Danmark. Men der er flere teleselskaber end fire. Hvordan kan det hænge sammen? Jo, det fungerer ved, at de teleselskaber, der ikke har eget netværk, simpelthen køber sig adgang til de andre. Langt de fleste teleselskaber, du ser på markedet, har en model, hvor de køber nogle abonnementer til en pris og sælger dem til en anden – klassisk købmandsskab!

 

De fire netværk, vi har herhjemme, er: TDC, Telia, Telenor og 3.

 

TDC har i mange år fået de bedste anbefalinger. Det er derfor også det netværk, som jeg typisk ville gå med, hvis jeg skulle ud og skifte mobilabonnement. Som du så længere oppe, er TDC (også kaldet YouSee) også det største teleselskab, vi har herhjemme; og dem, som udbyder allerflest mobilabonnementer til den danske befolkning.

 

I den prissammenligner, du finder øverst på siden her, finder du tilbud fra teleselskaber fra samtlige netværk. Bor du i nogle af landets større byer, vil du sjældent blive påvirket negativt af mindre gode netværk; men er du bosat i

 

Vælg et abonnement på TDC-netværket

 

Med hjemmel i de mange gode anmeldelser anbefaler jeg derfor, at du forsøger at komme på TDC-netværket. Dog kan det, som sagt, være af mindre afgørende betydning, hvis du oftest befinder dig i de større byer, hvor der som regel er en række master i nærheden og derfor en generel god og stabil forbindelse.

 

Af selskaber, der er på TDC-netværket, findes bl.a.:

 

  • YouSee (selvfølgelig)
  • FullRate
  • Tellmore
  • dk
  • Unotel
  • Og et par stykker til…

 

Du finder mange af disse selskaber på TDC-netværker i vores prissammenligner ovenfor.

 

Hvordan skifter jeg mit mobilabonnement?

 

Det er heldigvis enkelt. Og i langt de fleste tilfælde vil dit nye teleselskab klare hele processen. Det eneste, du skal være opmærksom på, er din nuværende binding eller opsigelsesperiode; det kan være, du har skrevet under på, at du vil være kunde i seks måneder og efterfølgende have et opsigelsesvarsel på 30 dage. Det betyder, at du ikke kan skifte fra dag til dag – og er du inden for de seks måneder, kan du slet ikke skifte. Her må du væbne dig med en anelse tålmodighed. En seks måneders binding kombineret med et 30-dages opsigelsesvarsel herefter er standard for mange selskaber.

 

Gider du ikke binding i fremtiden, kan du også finde abonnementer helt uden binding i ovenstående prissammenligner. Så kan du slippe væk og komme over et nyt abonnement, når du har lyst – uden at skulle bekymre dig om en bindingsperiode.

 

Du vil, når du har tilmeldt dig din nye udbyder, modtage et SIM-kort med posten, som du naturligvis skal sørge for at få sat i din telefon; og så skal du ofte aktivere det ved at ringe ind til en telefontjeneste. Dette er ofte temmelig nemt og fungerer gnidningsfrit. Og når det er gjort, skulle du gerne være oppe og køre med dit nye abonnement.

 

Kan jeg få mit nuværende nummer med?

 

Ja. I langt de fleste tilfælde er det nemt og enkelt at få dit nuværende nummer flyttet med over til din nye udbyder. Dette kan du blot vælge, når du tilmelder dig som kunde hos din nye udbyder. Så sørger de for, at dit telefonnummer bliver flyttet fra gammelt til nyt; oftest er det slet ikke noget, du lægger mærke til. Dog skal du huske, at du naturligvis får tilsendt et nyt SIM-kort fra din nye udbyder, som du skal indsætte i din telefon.

 

Opsigelse af mobilabonnement

 

Du kan altid sige dit mobilabonnement op. Dog kan der være en bindingsperiode eller et opsigelsesvarsel, der trækker tingene ud for dig. Når du vælger et nyt abonnement, vil din nye udbyder typisk sørge for, at dit gamle abonnement bliver opsagt, så du slipper for at skulle være kunde to steder og betale dobbelt; det er sjældent en god idé.

 

Kan jeg få et abonnement, selvom jeg er i RKI?

 

I Danmark er lidt under 5%, hvilket svarer til 280.000 danskere, registreret i det, der hedder RKI. Kort sagt er RKI et register over såkaldte dårlige betalere; altså forbrugere, der har forsømt at betale deres regninger i et så markant omfang, at de til sidst er blevet registreret i RKI. Der kan naturligvis være mange årsager til, at man som privatperson ender i RKI – måske endda også ting man ikke selv er herre over.

 

Det er ingen hemmelighed, at det bliver utrolig svært at købe ting på abonnement eller afbetaling (optage lån generelt og købe ting på kredit), når man er registreret heri. Mange selskaber afviser helt kategorisk at handle med dig, hvis du er registreret i RKI, fordi de har en grundlæggende mistillid til din betalingsevne med hjemmel i din historik, der netop har ført dig i dette register.

 

Der er dog alligevel gode muligheder for dig og dit mobilabonnement, selvom du er registreret i RKI.

 

Heldigvis er der mange selskaber, der stadig ønsker at handle med dig og give dig muligheden for at snakke i telefon på lige vilkår med alle andre. Fx har CBB Mobil nogle gode muligheder for dig, der er registreret i RKI; de kan derfor være interessante at kigge nærmere på.

 

Også 3, Telmore og Telia er ofte flinke til at samarbejde med dig, selvom du er havnet i RKI. Hvis du er i tvivl, vil jeg anbefale dig at tage kontakt til den enkelte udbyder og høre nærmere om deres muligheder. Husk på: Det er ikke kun, hvorvidt du er registreret i RKI eller ej, der er afgørende – ting som dit rådighedsbeløb og din samlede gæld kan også spille ind.

 

Som, synes vi selv, en ansvarlig forbrugerportal er det naturligvis vores pligt at oplyse dig om, at et mobilabonnement er endnu en kontrakt, du indgår, som kommer til at koste dig penge: Altså er det endnu en udgift. Så vi opfordrer naturligvis til, at du gennemgår din privatøkonomi, inden du påtegner dit et abonnement, for at sikre dig, du har luft nok i budgettet til at kunne betale dit mobilabonnement uden problemer.

 

Saml dit TV og dit mobilabonnement!

 

Det er ikke kun streamingtjenester, som du med fordel kan samle med dit mobilabonnement. Akkurat det samme gør sig gældende med TV. Mange teleselskaber er også selvstændige TV-udbydere; fx YouSee har mange muligheder, når det kommer til TV. Og ved at inkludere TV kan du måske opnå en mere fordelagtig aftale med din udbyder, som kan spare dig penge eller give dig flere muligheder for det samme beløb; og det er jo ikke en helt dum idé! Derfor er det absolut værd at undersøge, om du har mulighed for at samle dine abonnementer hos samme selskab – også når det kommer til TV.

 

Med disse pakkeløsninger gør du det også nemmere at holde styr på jeres udgifter til månedlige abonnementer. Ydermere er det ofte muligt at opnå mængderabat, hvis I vælger at samle flere produkter og løsninger hos samme selskab.

 

Har jeg fortrydelsesret, hvis jeg køber mit mobilabonnement online?

 

For at besvare disse spørgsmål skal vi dykke en anelse ned i juraen. Det følger af Forbrugeraftalelovens kapitel fire, nærmere bestemt §§ 19 og 20, at du har en fortrydelsesret på 14 dage. Denne gælder også, hvis du påtegner dig dit mobilabonnement online – gennem såkaldt fjernsalg, som det skrives i loven. Det kan dog forlanges af teleselskabet, at du, hvis du gør brug af din fortrydelsesret, skal returnere elementer, du har modtaget som led i den aftale, du har indgået: Dette kan fx være en router.

 

Denne fortrydelsesret kan være din tryghed: Du kan bruge den, hvis du får valgt det forkerte abonnement, som måske alligevel ikke passer til dine behov. Så kan du, som navnet indikerer, fortryde den aftale, du har indgået med teleselskabet. Og dette er som tidligere nævnt en del af Forbrugeraftaleloven, hvilket er en god beskyttelse for dig. Det sikrer, at du altid har denne ret, når du handler som forbruger (altså som privatperson, ikke som virksomhed eller selskab). Dog er enkelte brancher og produkter ikke omfattet, men det vurderer jeg ikke er relevant i denne sammenhæng. Men det er rart med denne tryghed: Så slipper du for at binde dig i mange måneder, hvis du skulle komme til at vælge forkert eller klikke det forkerte sted.

 

Vi har også mobilabonnement til ældre

 

Er du en ældre borger kan der være elementer, der er mere (og mindre) vigtige for dig at få inkluderet. Typisk har ældre borgere ikke et så stort behov for data, som mange – måske lidt yngre – mobilbrugere har. Dette skyldes ofte, at ældre ikke er lige så aktive på de mange tjenester, som findes derude: Snapchat, krævende spil, streaming på mobilnetværket og meget mere. Disse typer af mobilabonnementer finder du også i vores sammenligner øverst på siden – du kan endda sortere efter lige de ting, du ønsker (fx begrænset datamængde for at spare penge).

 

En anden ting, der kan være relevante for ældre, er prisen. Er du folkepensionist med et ikke så sort rådighedsbeløb, kan det være rart at spare lidt penge på dit abonnement; og det hjælper vores prissammenligner dig med at gøre, så det bliver markant nemmere at spare penge ved at overskue de mange tilbud i markedet.

 

Det kan også være vigtigt for de ældres pårørende, at de er nemme at komme i kontakt med. Det kan være børnebørnene, der ringer for at hyggesnakke, eller børn, der ringer for at høre, om alt er okay. Og kun dette er muligt med en stabil forbindelse, som sikrer, at telefonen i vidst muligt omfang er tilgængelig.

 

Billigt mobilabonnement til studerende

 

Alle os, der har prøvet at leve på SU som studerende, kender det: Man overvejer alle muligheder for at spare lidt hist og her, for penge er ofte ikke det, man svømmer i som studerende. Her skal SU’en oftest bruges fornuftigt for at få tingene til at løbe rundt – også selvom man er så heldig at kombinere din SU-indtægt med fritidsjobs eller andre former for studierelevant arbejde, som mange i dag gør brug af.

 

Her hos Onlino bliver det lidt nemmere for dig at finde det billigste mobilabonnement. I vores prissammenligner har vi samlet en række tilbud, og du kan nemt og hurtigt sortere på det, der passer til både dit budget og dine behov. Så bliver det ikke nemmere at overskue markedet og de mange tilbud, som florerer derude. Ved at vælge klogt kan du spare flere hundrede – faktisk op mod tusind – kroner om året på dit mobilabonnement; og det er jo penge, som du kan bruge på mad eller fornøjelser. Typisk kan du skifte abonnement uden at opleve en markant forringelse af dit mobilbrug; men dog til en brøkdel af prisen. Så det er helt klart værd at undersøge, om dit mobiltelefoni er for dyrt, hvis du er studerende og ønsker at spare lidt ekstra penge, hvor du kan.

 

Så meget data skal du bruge

 

Mange teleselskaber kører meget på fri data. Men det er ikke mange danskere, der reelt har brug for fri data. Dit databehov er naturligvis individuelt, men du skal bruge din telefon virkelig meget på mobilnetværket, før du har et decideret behov for fri data – som i virkelig, virkelig meget. Du skal streame flere timer hver evig eneste dag, medens du ikke er på en wifi-forbindelse. Og så skal du downloade mange musiknumre og film. Så kan det være, du måske har et behov for at have fri data inkluderet i dit abonnement – ellers ikke. Mange har rigeligt med data, hvis de vælger 10 eller 15 gb.

 

For at finde ud af, hvor meget data du skal bruge, kan du med fordel undersøge, hvor meget du bruger på nuværende tidspunkt. Dette vil din nuv. udbyder typisk oplyse dig om. Kan du ikke finde dette svar på deres hjemmeside, kan du kontakte deres kundeservice og bede dem fortælle dig, hvor meget data du brugte sidste måned, og hvor meget du har brugt i denne måned. På den måde har du en nogenlunde idé om, hvor meget data du egentlig har brug for. Det er i hvert fald ikke en smart idé at betale for mere data, end du har brug for – det er penge lige ud ad vinduet.

 

Tips til at spare på dit data

 

Prismæssige kan det være en klog idé at spekulere i, hvordan du kan bruge mindre data. Det kan du ofte gøre med nemme hacks, som ikke forringer dine muligheder for at bruge din telefon – hvordan du vil, hvor du vil, og hvornår du vil.

 

Første tip er, at du skal sikre dig, du er koblet på en wifi-forbindelse så ofte som muligt. Når du er det, trækker du nemlig ikke på dit data og mobilnetværket; nej, så trækker du på det pågældende wifi. Derfor bør du altid dobbelttjekke, om du er på wifi: Når du er på arbejde, når du er hjemme, når du er på besøg eller andre steder, hvor det er muligt at koble dig på en wifi-forbindelse i stedet for at bruge din data og trække på mobilnetværket.

 

Ydermere bør du afvente med at downloade eller opdatere apps, hvis du kan, til du er på wifi. Det samme gælder, hvis du skal downloade noget musik, en film eller podcasts; vent med dette, til du er på wifi! At downloade er utrolig belastende på dit dataforbrug. Og har du mulighed for at vente, til du er koblet på en stabil wifi-forbindelse, er det absolut at foretrække!

 

Ved bare at være lidt klogere er det derfor måske muligt for dig at kravle ned i en mindre løsning; og det kan spare dig for mange penge. Og det er jo ikke helt dumt.

 

Undgå internetdeling

 

En anden dødssynd, hvis du vil spare på din data, er internetdeling, hvor du trækker på mobilnetværket. Det kan dog være nødvendigt i situationer, hvor du har akut brug for internetforbindelse på fx din computer, men ta’ ikke fejl: Det trækker helt utrolig meget data, og du kan på meget få timer få brugt rigtig meget data. I den situation, du skal bruge internetdeling, bør du bestræbe dig på at gøre delingen så kort som muligt, så du kan spare data. Så snart du starter din internetdeling, svarer det til at tænde for vandet… så fosser det bare ud med din dyrebare data!

 

Til dig, der rejser meget: Vælg roaming

 

Også roaming er utrolig populært at få inkluderet i sit abonnement. Men hvad er roaming? Kort sagt er det brug af data i udlandet – altså hvor du er på et udenlandsk mobilnetværk. Med roaming kan du gøre dette i samtlige lande inden for EU uden at skulle bekymre dig om at modtage ekstraregninger, som man tidligere fik, hvis man brugte sin telefon, mens man var i udlandet for at rejse.

 

Derfor er roaming et oplagt valg for dig, der gerne vil bruge din telefon uden bekymringer inden for EU’s grænser: Fx når du er på sommerferie, skiferie eller ude og rejse med dit arbejde. Så kan du bruge din telefon, som var du i Danmark: Med Snapchat, Facebook, Instagram og så videre...’